امروز سه شنبه  ۱۲ تير ۱۴۰۳

۱۴۰۳/۰۴/۰۴- ۰۷:۰۳ - مشاهده: ۵۳

سفر وزیر خارجه تایلند به ایران

سفر وزیر خارجه تایلند به ایران برای شرکت در نشست مجمع گفتگوی همکاری آسیا

ماریس سانگیمپونگسا، وزیر امور خارجه تایلند، برای شرکت در نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا (اِی سی دی) بانکوک را به مقصد تهران ترک کرد.

ناصرالدین حیدری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در تایلند، و کاظم سلطان احمدی، معاون سفارت، نیز در مراسم بدرقه وزیر امور خارجه تایلند حضور داشتند.

در گفتگوی کوتاه بین سفیر ایران و وزیر خارجه تایلند، دو طرف با اشاره به سابقه طولانی و درخشان روابط دوستانه دو کشور از حدود 420 سال قبل، بر برنامه ریزی برای برگزاری رویدادهای مختلف در هفتادمین سالگرد ایجاد روابط دیپلماتیک در سال 2025 تاکید کردند.

قرار است وزیر خارجه تایلند علاوه بر شرکت در نشست وزرای خارجه مجمع گفتگوی همکاری آسیا دیدارهایی با سرپرست وزارت امور خارجه ایران و همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران نیز برگزار کند.

مجمع گفتگوی همکاری آسیا با ۳۵ عضو، فراگیرترین تشکل آسیایی است که با هدف توسعه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده است. پیشنهاد تشکیل مجمع گفتگوی همکاری آسیا برای اولین بار توسط نخست وزیر تایلند مطرح و این سازمان در سال ۲۰۰۲ تاسیس شد. دبیرخانه مجمع در کویت قرار دارد.

ریاست مجمع گفتگوی همکاری آسیا از مهرماه سال ۱۴۰۲ برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است. رویدادهایی مانند نشست وزرای امور خارجه در تهران در تاریخ 4 تیر 1403 و نشست روسای اتاق های بازرگانی در اصفهان از جمله برنامه‌های دوران ریاست ایران بر این مجمع مهم آسیایی بوده است. شهر یزد نیز به عنوان پایتخت گردشگری مجمع گفتگوی همکاری آسیا در سال ۲۰۲۴ انتخاب شده است.

لازم به ذکر است که این خبر از سوی بخش فرهنگی سفارت در اختیار رسانه‌های ایران نیز قرار گرفت و منتشر شد:

https://www.irna.ir/news/85517632/

https://www.isna.ir/news/1403040301532/

تصاویر

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما